GLASBA IN NEIZREKLJIVO
Glasba lahko istočasno izraža
nekaj ali ne izraža nič. Lahko je resna, neresna, lahko ima kakšen pomen ali pa
ga preprosto nima. Eden od vodilnih filozofov našega časa Vladimir Jankelevič
pravi, da je glasba magija in da kot taka predstavlja iracionalnost in
nadaljuje, da na vprašanje kaj je glasba ne moremo odgovoriti z racionalnimi
odgovori, s katerimi lahko npr. razložimo matematično misel.
O tistem kar je iracionalno ne moremo govoriti racionalno.
Glasba sama po sebi ne pomeni nič, istočasno pomeni vse...
Glasba sama po sebi ne pomeni nič, je nerazumljiva, tako kot so nerazumljivi
misteriji o stvarjenju sveta.
Ali glasba lahko sploh kaj izraža? Jankelevič pravi, da je nemočna v izražanju
čustva ali ideje, lahko pa opisuje pejsaže, imitira zvoke, pripoveduje zgodbe.
Glasba - zato ker ni jezik - izraža nekaj v širšem pomenu besede, ne govori nič
določenega, težko izraža koncepte skladatelja. Ni eksplicitno določen jezik
kakršen je govor, ampak ima to moč, da lahko izrazi nekaj kar je z navadnimi
besedami težko izrazljivo.
John Cage, ameriški skladatelj (rojen 1912, umrl je v New Yorku leta 1992, star
80 let), eden od največjih avantgardistov prejšnjega stoletja, ki je ogromno
vplival na svoje sodobnike, je nekoč zapisal: »Glasba je vse kar zveni«. Marij
Kogoj, slovenski skladatelj, je nekoč dejal: »Glasba je iz svoje snovi razvita
umetnost, v notranjost človeka postavljena«.
Jules Combarieu: »Glasba je umetnost mišljenja v tonih«
Ernst Bloch, nemški filozof, pa je o glasbi razmišljal tako: »Glasba lahko
izrazi to kar je nemo v nas, tisto kar ne moremo izraziti z besedami«.
Heidegger: »Zakaj glasba, zakaj ne tišina«?
Začetki glasbe so v začetku vsega, kar je kadar koli nastalo. Glasba ima namreč
posebno moč, transcendira lahko prostor in čas, v katerem je nastala. Po svoji
abstraktni naravi se je zmeraj ločevala od ostalih umetnosti. Glasba je v svojem
bistvu brezčasna; živi na meji med znanostjo, filozofijo in duhom ustvarjalca,
poustvarjalca (instrumentalista, pevca), poslušalca.
Zvok ima pomen, ki je nasprotje eksplicitnosti besed. Ta pomen zvoka doživljamo
z našimi notranjimi čuti.
Razumevanje glasbe se nahaja v njenem ustvarjanju, izvajanju, igranju in
poslušanju. Izvedba (izvajanje) je popolnoma drugačna od teorije, od
teoretiziranj. Le njen kreator, izvajalec in publika so lahko deležni magičnega
dejstva glasbe. Ni besede, ki bi dognala glasbeno magijo. Glasba je namreč
izmišljena, da bi jo igrali ali poslušali.
Po Jankeleviču lahko naše iskanje - ugotoviti kaj je bistvo glasbe - začnemo z
njenim poslušanjem potem pa z igranjem, izvajanjem, torej moremo začeti s
koncem, s čimer se nam bo sam začetek ustvarjanja zdel smiseln.
Teorija ne more nikoli do konca razjasniti glasbe, tako kot nam knjiga nikoli ne
more razložiti lepote Forejeve balade v fis-molu, dokler se jo sami ne lotimo
igrati ali poslušati. V času glasbenega akta se poleg tonskih vibracij pojavlja
tudi neka druga, posebna vrsta vibracij, o katerih je težko govoriti ali jih
razlagati. Te vibracije lahko razume samo tisti, ki je direktni udeleženec
glasbene magije njen ustvarjalec, poustvarjalec ali poslušalec.
Jankelevič pravi, da večina skladateljev dvajsetega stoletja posveča pretirano
pozornost vizualnemu faktorju, tako da zvokovna materija izgublja primarno
funkcijo v glasbi. V sodobni glasbi se pogosto dogaja, da je zapis skladbe iz
vizualnega vidika izredno zanimiva, a ob njenem poslušanju dobimo povsem
drugačne vtise, občutke, saj nas kot poslušalce grafika ne more zadovoljiti.
Poleg tega vizualnega efekta obstaja še koreografski efekt.
Jankelevič ostro obsoja skladatelje in izvajalce, ki posvečajo preveliko
pozornost tema dvema elementoma (vizualnemu in koreografskemu). Pravi, da je
glasba zato, da bi jo slišali, ne gledali ali brali. Vizualni in koreografski
elementi se z ušesi enostavno ne morejo zaznati in razumeti. Glasba obstaja sama
zase in je naša učiteljica, uči nas veselja in iskrenosti.
Irena Urbanc
LITERATURA
Vladimir Jankelevič (1983): Glasba in neizrekljivo
Vladimir Jankelevič (1988): Glasba in čas
Vladimir Jankelevič (1998): Glasbena (anti)estetika, časopis Muzika, Letnik 2,
št. 2-3, Skopje,