NAGRADE FRANA GERBIČA 2004
Pred štirinajstimi leti je Zveza društev glasbenih pedagogov Slovenije zadnjič
podelila nagrade in priznanja Frana Gerbiča. Do takrat so nagrade prejeli dr.
Gojmir Demšar, Silva Hraševec, Zorka Bradač, Boris Čampa, Ivan Pal in Pavle
Kalan, priznanja pa Majda Golob, dr. Roman Klasinc, Ljudmila Rus, Mira Cvetko,
Albert Kolbl, Umberto Radojkovič, Dragica Ažman, Judviga Štrukelj Poženel in
Zvonka Pal.
V sredo, 31. marca 2004, smo v dvorani Glasbene šole Franca Gerbiča v Cerknici
znova obudili nagrade, ki so najprestižnejša priznanja za najvišje dosežke in
pomembne prispevke h kakovostni rasti vzgojno-izobraževalnega dela, k razvoju
organizacije vzgojno-izobraževalnega dela in za druge pomembne dosežke na
glasbenem področju. Nagrade, imenovane po glasbenem pedagogu, pevcu,
skladatelju, pevovodji Franu Gerbiču (1840-1917), so na letošnji slavnostni
podelitvi prejeli mag. Franci Okorn, podsekretar na Ministrstvu za šolstvo,
znanost in šport, prof. Miran Hasl, glasbeni pedagog in dolgoletni ravnatelj
Centra za glasbeno vzgojo Koper v pokoju, Magda Dimnik Kryžanovski, profesorica
klavirja na GŠ F. Šturma v Ljubljani v pokoju in prof. Ida Virt, utemeljiteljica
Orffovega inštrumentarija v Sloveniji in ravnateljica GŠ Trbovlje v pokoju.
Miran Hasl je po končanem študiju na Akademiji za glasbo v Ljubljani prišel leta
1951 na portoroško Učiteljišče.
Že takrat se je zavedal svojega pomembnega poslanstva na območju, ki je bilo več
desetletij narodnostno in kulturno zatirano. Ustanovil je dekliški in mešani
pevski zbor učiteljišča ter ju uspešno vodil petnajst let.
Leta 1967 je združil glasbene šole v Kopru, Izoli in Piranu v Center za glasbeno
vzgojo Koper in bil 25 let njegov direktor. Pod njegovim vodstvom se je število
učencev in profesorjev na vseh treh glasbenih šolah v slovenski Istri
stoodstotno povečalo. Z razvojem godalnega, pihalnega oziroma trobilnega oddelka
se je močno povečala vloga šol pri delovanju ljubiteljskih skupin, pihalnih
orkestrov in Obalnega komornega orkestra.
Poleg številnih družbeno-političnih funkcij je bil tudi ustanovitelj in prvi
predsednik Društva glasbenih pedagogov Primorske sedanje Zveze primorskih
glasbenih šol. Bil je tudi predsednik Zveze društev glasbenih pedagogov
Slovenije ter dve leti predsednik enakega vsejugoslovanskega združenja. Upokojil
se je leta 1992.
Prof. Hasl je pomembno prispeval k oblikovanju bogatejšega, kvalitetnejšega in
bolj pestrega glasbenega in kulturnega življenja. S svojim 40-letnim
ustvarjalnim delom je nedvomno veliko prispeval k oblikovanju glasbene in
kulturne podobe tako slovenske Istre, kakor tudi Primorske in Slovenije.
Mag. Franci Okorn se je po opravljenem študiju zaposlil kot učitelj v Glasbeni
šoli Hrastnik, katere ravnatelj je bil od leta 1968 do 1980. Nato je bil
imenovan za republiškega svetovalca za glasbo na Zavodu RS za šolstvo (glasbena
vzgoja v vrtcih, osnovnih šolah, srednjih šolah in za glasbene ter srednje
glasbene šole). Tu je izpeljal zahtevno nalogo preoblikovanja programa, učnih
načrtov in predmetnikov za srednješolski program - glasba ples.
Mag. Okorn je leta 1982 skoraj za deset let odšel na ljubljansko srednjo
glasbeno in baletno šolo, in sicer sprva kot pomočnik ravnatelja, od leta 1985
pa kot ravnatelj šole. Kot ravnatelj šole si je prizadeval za pomladitev kadrov,
za utrjevanje dobrih odnosov v kolektivu, za večje vrednotenje vseh splošnih in
strokovnih predmetov ter za dosledno izvajanje predmetov zbor, orkester in
komorna igra. Zavzemal se je za večje sodelovanje z glasbenimi šolami,
mariborsko srednjo glasbeno in baletno šolo ter Akademijo za glasbo.
Poleg obsežnega dela na šoli in sodelovanja v strokovnih organih izven nje je
mag. Okorn organiziral in vodil več republiških tekmovanj in zvezno tekmovanje
leta 1988. Bil je idejni in organizacijski vodja nadvse uspelega Mozartovega
klavirskega tekmovanja ob 200. obletnici skladateljeve smrti. Njegove
pomembnejše zadolžitve, funkcije in uspehi so vezani predvsem na delo v Glasbeni
mladini, Ljubljanskem društvu in Zvezi društev glasbenih pedagogov Slovenije in
Jugoslavije, Zajednici muzičkih škola Jugoslavije ter Skupnosti glasbenih šol
Slovenije, ki jo je kot dolgoletni član izvršnega odbora tudi vodil v letih od
1984 do 1991.
S tekmovanji mladih glasbenikov je na različnih ravneh v zelo aktivni vlogi
povezan že vse od leta 1983. To delo že od samega začetka opravlja volontersko,
hkrati pa tudi zelo odgovorno in visoko profesionalno.
Mag. Okorn je izjemno prispeval na področju urejanja glasbeno-šolskega sistema,
zlasti v smislu organizacije, financiranja, zakonodaje in sploh tretmaja
slovenskega glasbenega šolstva po letu 1992, ko je glasbeno šolstvo prešlo iz
izključno občinskega objema na urejanje na državni ravni.
Vsa leta službovanja na Ministrstvu za šolstvo, znanost in šport je mag Okorn
skrbel za pozitivno podobo glasbenega šolstva v državi, skrbel za samozavest, ki
smo si jo pridobili glasbeni strokovni delavci. Prizadeval pa si je tudi za
razpoznavnost in pomembnost glasbene vzgoje v slovenskem šolskem prostoru, saj
je postavil nove usmeritve slovenskega glasbenega izobraževanja. V minulem
šolskem letu se je začelo postopno uvajanje novih izobraževalnih programov za
glasbene šole. Glavna “gonilna sila” tako temeljite prenove glasbenega
izobraževanja v Republiki Sloveniji, je ravno mag. Okorn.
Magda Dimnik-Kryžanowski je v več kot 45-letnem poučevanju klavirja s svojimi
kvalitetami, kot so nepopustljiva delovna disciplina, neizmerno zaupanje v mlade
ljudi, velika mera ljubezni do glasbe in mladine ter bogato strokovno znanje,
dokazala, da so rezultati glasbenega izobraževanja vedno in v največji meri
odvisni prav od učiteljevega znanja ter njegove sposobnosti in volje, da bi to
znanje in hkrati željo po muziciranju, prenesel na mlade ljudi. S svojim
klavirskim razredom je izvedla številne zanimive, posebne glasbene projekte, ki
daleč presegajo pričakovanja in cilje osnovnega glasbenega izobraževanja. To so
bile številne javne predstavitve novih notnih edicij slovenskih skladateljev,
številni samostojni javni klavirski recitali učencev višjih razredov, ki so se
predstavili z resnim in zahtevnim koncertnim repertoarjem, številna radijska in
televizijska snemanja, njeni učenci pa so tudi uspešno nastopali doma in v
zamejstvu.
Magda Dimnik-Kryžanowski je ena izmed tistih redkih glasbenih pedagoginj, ki s
svojo vztrajnostjo prihaja do odličnih rezultatov dela in tako kaže pot ter
odkriva smiselnost prizadevanj glasbenih pedagogov nasploh in osnovnega
glasbenega izobraževanja v slovenskem prostoru.
S svojim odnosom do poučevanja klavirja in z doseženimi rezultati je bila Magda
Dimnik-Kryžanowski vseskozi - in je še vedno - svetel zgled bodočim rodovom
glasbenih pedagogov.
Ida Virt je že polnih 35 let predana glasbeno-pedagoškemu delu. Skladatelj in
utemeljitelj plesno-gibne ideje Carl Orff jo je navdušil nad svojim delom in
tako je kot prva Slovenka diplomirala na salzburškem Mozarteumu na institutu
Carla Orffa. Tam je nato kar nekaj let delovala kot predavateljica. Vendar se je
kot zavedna Trboveljčanka vrnila v svoj rodni kraj. Od leta 1980 je delovala kot
članica predsedstva Glasbene mladine Slovenije in predstavnica glasbenih
pedagogov v časopisnem svetu revije Glasbena mladina.
Pri izvedbah akcij Glasbene mladine je pomagala z živimi komentarji, vodenji
kviza, pripravami didaktičnih gradiv in kot članica žirij v tekmovanjih Glasbene
mladine za osnovne šole.
Ida Virt deluje kot predavateljica, mentorica in avtorica delovnih gradiv ter
zbirk lastnih priredb za Orffov instrumentarij po vsej Sloveniji, pa tudi v
sosednjih državah. S samostojnimi seminarji za delo z Orffovim instrumentarijem
je začela prek Zveze kulturnih organizacij Slovenije. V zadnjih letih je vodila
več kot sto seminarjev. Že od začetka (1995) organizacijsko ali kot članica
komisij sodeluje tudi pri pripravi in izvedbi vsakoletnih srečanj Orffovih
skupin Slovenije. Med drugim je bila deležna posebne pozornosti ob 100.
obletnici Carla Orffa. Leta 1998 je v Škofji Loki vodila srečanje strokovnih
pedagogov sosednjih držav, leta 2001 pa organizirala gostovanje Madžarskega
Orffovega ansambla Carmina Hungarica v Sloveniji.
Ida Virt je tudi glasnica zborovskega petja. S svojim nesebičnim delom je
pustila globok pečat v mnogih generacijah mladih ljudi.
Gerbičevi nagrajenci so prejeli nagrade za izjemne dosežke v vzgoji in
izobraževanju v Sloveniji. Merila za dodeljevanje nagrado so bila: večletno
nadpovprečno uspešno delo na področju glasbenega izobraževanja, za uvajanje in
razvijanje novosti, za popularizacijo glasbene vzgoje v Sloveniji in za
organizacijsko delo, ki je prispevalo h kakovosti učnih procesov.
Marija Gombač