PET LET UMETNIŠKE GIMNAZIJE V KOPRU
Pred petimi leti je Ministrstvo
za šolstvo, znanost in šport na Gimnaziji Koper razpisalo umetniško gimnazijo z
glasbeno in likovno smerjo. Takrat smo dobili možnost, da so se osnovnošolci
lahko začeli odločati za srednješolski umetniški študij tudi v obalnih krajih
slovenske Istre.
Petletno neprekinjeno delo umetniške gimnazije glasbene smeri je prineslo zelo
odmevne rezultate, ki zgovorno pričajo o kakovosti, visoki ravni in pravilnosti
našega skupnega odločanja in dela - dela učencev, staršev, strokovnih delavcev
in ministrstva. Na glasbenih tekmovanjih so dijaki umetniške gimnazije glasbene
smeri prejeli na regijski ravni petindvajset zlatih, pet srebrnih in dve
bronasti priznanji, na državni ravni pet zlatih plaket, šest srebrnih in dve
bronasti plaketi, na mednarodnih tekmovanjih pa dve drugi nagradi in štiri
tretje nagrade.
V minulem šolskem letu smo dobili prve glasbene maturante, saj so zrelostni
izpit opravili »pionirji« srednjega glasbenega izobraževanja na Primorskem! Šest
nekdanjih dijakov se je odločilo za nadaljevanje študija glasbe na Pedagoški
fakulteti v Kopru, na AG v Ljubljani in v Parizu.
Tudi letošnji glasbeni četrtošolci se že odločajo o nadaljevanju študija na
univerzitetni ravni v Ljubljani, Trstu, v Nemčiji in na Dunaju.
Strokovni delavci na Gimnaziji Koper in na Glasbeni šoli Koper se zavedamo, da
je prihodnost mladih v izobraževanju, zato se vsako leto znova zavezujemo
prisluhniti individualnim željam mladih glasbenikov. Prav zaradi dijakov
umetniške gimnazije smo v zadnjih letih v GŠ Koper vabili ugledne predavatelje,
pripravili izobraževanja za učitelje in učence prek Kataloga SSS, v poletnih
mesecih pa organizirali kakovostne poletne šole. Vsa dodatna izobraževanja so
vodili koncertni glasbeniki in znani glasbeni pedagogi. Naj navedem samo
nekatere: Sijavuš Gadžijev, Vasilij Meljnikov, Tomaž Lorenz, Istvan Römer, Jerko
Novak, Andrej Petrač, Lovro Pogorelić, Renato Chicco, Svetlana Bogino, Vladimir
Ogarkov, Paolo Pegoraro, Stefano Viola, Aleš Kacjan, Emilia Kopačinskaja, Matej
Zupan, Igor Lazko, Marina Horak, Matjaž Drevenšek, Branimir Slokar, Vinko
Globokar, … Število kandidatov je bilo vselej omejeno, zato so imeli dijaki naše
UG absolutno prednost.
Vrsto let se že povezujemo s
podobnimi ustanovami izven slovenskih meja. V minulih letih so naši mladi
glasbeniki imeli koncert na Konservatoriju v Trstu, na Glasbeni šoli glavnega
mesta Praga na Češkem, v Keczkemetu na Madžarskem in v Martinu na Slovaškem.
Navezali smo prve stike s Parizom, z Münchnom in s Helsinki.
Glasbena šola Koper in Fundacija Santa Cecilia iz Portogruara sta se jeseni 2003
vključili v evropsko pobudo Interreg III A ItalijaSlovenija in začeli
uresničevati projekt »Benetke in Koper skozi prostor in čas - sakralnost v
glasbi«. Celoten projekt temelji na sodelovanju obeh glasbenih ustanov.
Vključuje skupne glasbene delavnice, na katerih učenci in učitelji obeh šol
pripravljajo program za tri koncerte: 7. maja v Portogruaru, 8. maja v Benetkah
in 10. maja v Kopru. Kot solista bosta nastopila tudi profesorja Glasbene šole
Koper oboistka Breda Hartman in baritonist Samo Ivačič, v
vokalno-inštrumentalnih skladbah pa Mešani pevski zbor »Obala« iz Kopra pod
vodstvom Ambroža Čopija, v katerem prepevajo tudi dijaki umetniške gimnazije
Koper in nekateri učitelji GŠ Koper. Po izvedbi koncertov bo 28. junija 2004
tudi muzikološki simpozij na isto temo. Na njem bodo med drugimi sodelovali
muzikologinji dr. Metoda Kokole iz SAZU Ljubljana, Luisa Antoni iz Trsta in
skladatelj Ambrož Čopi, ki poučuje na GŠ Koper in Gimnaziji Koper - na oddelku
umetniške gimnazije.
V juliju bomo gostje glasbene ustanove v Leobnu v Avstriji, kjer bodo dijaki
umetniške gimnazije in nekateri učitelji sodelovali v njihovem EU projektu.
Kvartet flavt dijakinj UG bo igral na zaključnem koncertu na Jugendmusikschule
Grafelfing v Nemčiji.
Slovenska Istra postaja tretje univerzitetno središče, ki bo nedvomno
potrebovalo veliko bolj usklajen celosten kulturni utrip, kot ga ima zdaj.
Ustanovitev Univerze na Primorskem je dejstvo, ki bo v prihodnjih letih
pripeljalo v naše mesto še več mladih. Neposredna bližina Italije in Hrvaške bo
še bolj intenzivno zahtevala pogoste stike s tujimi glasbenimi in likovnimi
snovalci.
S 1. majem 2004 smo vstopili v veliko družino EU. To dejstvo nas obvezuje, da
bosta morala biti izobraževalna in kulturna pozornost veliko bolj usmerjeni na
dogajanje »ob meji« z EU. Podcenjevanje regijskih centrov, kakršen je Koper, ne
bo smelo več biti v ospredju. V Kopru je »velik prepih«, v njem živi več
narodnosti in je več kozmopolitskih mešanic kot, na primer, v Novi Gorici. Kjer
pa se kuhajo tako različni elementi, kaj rado pride do nerazpoznavnega golaža.
Zato je treba v rokah močno držati vajeti, ki so nam bile zaupane že pred leti.
Ne smemo dovoliti, da bi se osnovnošolci morali znova odločati za nadaljevanje
šolanja v Trstu.
To pomeni, da se glasbeni in likovno nadarjeni učenci obalnega in širšega
južno-primorskega področja ne bodo mogli šolati v svojem okolju, v svoji
domovini. Starši se namreč težko odločajo, da bi svoje štirinajstletnike
pošiljali od doma v Ljubljano. Trst je nam, ki živimo ob meji z Italijo, veliko
bliže. Zato je naš cilj, da bi mladi umetniki iz bližnjih italijanskih in
hrvaških mest prihajali študirat v Koper na UG, ne pa da bi naši umetniki že kot
srednješolci hodili v Italijo. Nevarno je, da bi se kulturno porazgubili in se
po študiju niti ne bi vrnili na Obalo.
Ob meji z EU se močno zavedamo, da nismo zanimivi samo kot komercialno področje,
temveč bomo morali postati veliko bolj pomembni tudi za kulturno, likovno in
glasbeno ustvarjalnost. Zavedati se moramo, da narod ne more obstati, kaj šele
napredovati kot celota, če ni homogen in če se ne razvija proporcionalno na vseh
področjih. Samo celosten pristop do umetnostne vzgoje bo pomagal oblikovati
pestro paleto kulturnega zemljevida Slovencev v EU. Prav zato smo v aprilu 2004
organizirali poseben koncert, kjer smo izvajali zgolj dela slovenskih avtorjev.
Istega dne smo v goste povabili skladatelja, dirigenta, pozavnista, Prešernovega
nagrajenca Vinka Globokarja. Na večeru, ki ga že vrsto let poimenujemo
Ščekov-Lovčev večer, sta mlada koprska »skladatelja!« krstno izvedla svoja
prvenca. Občinstvo in Vinko Globokar so z bučnim aplavzom še posebej nagradili
dijaka tretjega letnika Mateja Bonina, ki je pred letom dni že prejel nagrado za
svoje skladateljske dosežke.
Brez umetniške gimnazije glasbene smeri v Kopru bi bila v našem mestu neka
umetnostna otrplost, ki bi pomenila pogubo lastne identitete. Umetniško snovanje
na UG v Kopru je simbol prerajanja, razvoja in novega življenja. Kakršnakoli
prekinitev srednjega glasbenega izobraževanja, pa čeprav za eno leto, bi
nedvomno imela nepopravljive posledice. Veliko nadarjenih umetnikov (tudi
nadpovprečno nadarjenih) bi ostalo prikrajšanih za tovrstno izobraževanje,
njihove sposobnosti bi za vselej ostale nerazvite, umetniška nagnjenja pa za
vselej zatrta. Prekinitev ali celo ukinitev takšnega izobraževanja bi nedvomno
pomenila ugašanje umetniškega leska na Primorskem.
Na Glasbeni šoli Koper in na Gimnaziji Koper se še kako zavedamo, da smo
odgovorni (so) uresničevalci visokih ciljev mladih umetnikov in že pred petimi
leti smo si zadali dolžnost, da jim jih pomagamo uresničiti. Znano je dejstvo,
da na južnem Primorskem nimamo nobenega drugega srednjega izobraževanja, ki bi
dijake strokovno pripravilo za vpis na umetniški visokošolski študij, ki ga
omogočata glasbena in likovna akademija. In če tudi kateri od mladih glasbenikov
ali likovnikov ne bi nadaljeval študija na akademski ravni, bo za vselej
oplemeniten z nečim zares velikim - z umetnostjo.
Marija Gombač, ravnateljica GŠ Koper