POGOVOR S PROFESORJEM
SIJAVUŠEM GADŽIJEVIM
Sijavuš Gadžijev se je rodil leta 1953 v Bakuju, kjer je na tamkajšnji Specialni
šoli začel svoje glasbeno izobraževanje. Študij klavirja in kompozicije je
uspešno nadaljeval na znamenitem konservatoriju »P. I. Čajkovski« v Moskvi, kjer
je končal tudi podiplomski študij. Njegovi profesorji so bili veliki klavirski
pedagogi B. Zemljanski, B. Davidovič, M. Voskresenjski. Sijavuš Gadžijev je s
svojim pedagoškim delom pričel že v študijskih letih, leta 1980 pa prevzel mesto
profesorja na odmevni Specialni glasbeni šoli za izredno nadarjene otroke na
Moskovskem konservatoriju, kjer je poučeval do leta 1994. V tem času je vzgojil
celo vrsto mladih priznanih pianistov, ki so se uveljavili na mednarodnih
takmovanjih.
Prof. Gadžijev vodi seminarje za klavirske pedagoge v raznih evropskih državah,
hkrati pa se udejstvuje na koncertnem področju. Kot solist in komorni glasbenik
je večkrat nastopil v raznih krajih bivše Sovjetske zveze, Poljski, Nemčiji,
ZDA, Avstriji in republikah bivše Jugoslavije. Od leta 1994 aktivno koncertira
tudi po Sloveniji in na Hrvaškem in je gost znanih koncertnih odrov po Italiji
(Torino, Milano, Videm, ...). Živi na Goriškem in kot pedagog deluje na treh
šolah: SGBŠ v Ljubljani, na Slovenskem centru za glasbeno vzgojo »Emil Komel« v
Gorici in na Glasbeni šoli Nova Gorica.
Za primorski pianistični prostor je imela velik in odločilen pomen njegova
Dvoletna klavirska šola za pedagoge, ki je potekala med 1. 10. 1995 in 20. 5.
1997 v Gorici v organizaciji ZPGŠ in SCGV E. Komel in katere pobudnik in
umetniški vodja je bil prof. Gadžijev. Primorski klavirski pedagogi, ki smo se
je udeležili, smo tu našli dragocen vir informacij, ki so odločilno vplivale na
naše delo, ter posredno tudi na delo kolegic in kolegov z naših šol. S svojimi
predavanji iz metodike klavirskega pouka in z individualnimi lekcijami (poleg
tega smo imeli še Glasbeni stavek in analizo pri prof. I. Florjancu, Sociologijo
in estetiko glasbe pri prof. D. Bratuž, ter druge občasne predavatelje) nam je
praktično postavil nova umetniška, pianistična in pedagoška merila.
Povod za pogovor s prof. Gadžijevim je bilo letošnje Tekmovanje mladih
slovenskih glasbenikov v Ljubljani, na katerem je sodeloval s svojimi šestimi
pianisti. Čeprav so trije bili tudi med dobitniki nagrad (Danijel Brecelj - 1.
nagrada v 2.a kategoriji, Urška Babič - v isti kategoriji 2. nagrada, Rok Palčič
- 3. nagrada v 3.a kategoriji), je imel precej bistvenih pripomb (in tudi pisno
pritožbo) na delo in ocenjevanje obeh strokovnih žirij.
Prof. Gadžijev, v Sloveniji ste prisotni že skoraj celo desetletje, tako da
imate temeljit vpogled v pianistično dogajanje. Kako ocenjujete razvoj v tem
času, odkar delujete v Sloveniji?
Najprej naj povem, da je v celoti gledano poučevanje klavirske igre v teh letih
v Sloveniji zelo napredovalo.
Vse več je učiteljev, ki si pridobivajo globlje razumevanje pianizma in
pianistične tehnike in to prenašajo na svoje učence. Zato je tudi nivo
udeležencev, ki prihajajo na poletne šole, seminarje in tekmovanja vse višji.
Na tekmovanjih ste prisotni v več vlogah: kot profesor svojih učencev,
dijakov, študentov; kot član strokovnih ocenjevalnih žirij (v Sloveniji, Italiji
in drugje); kot organizator (tekmovanje »Giuliano Pecar«, »Citta di Gorizia«).
Glede na vaše bogate izkušnje povejte, kateri elementi se vam zdijo
najpomembnejši v teh posameznih »področjih«?
Predvsem se je potrebno zavedati, da tekmovanja niso najvažnejša stvar v
življenju mladega glasbenika. V določenem obdobju vsakega posameznika lahko tudi
precej vplivajo na njegovo motiviranost in pospešeni napredek, vsekakor pa niso
in ne smejo biti osnovni cilj. Udeležbe na tekmovanjih praviloma prispevajo k
bolj intenzivnemu in poglobljenemu študiju klavirske igre, vendar pa se mora
komisija, ki ocenjuje zavedati dolgoročnega razvoja mladega glasbenika in
prevzeti odgovornost, da pravilno ovrednoti rezultate njegovega dela.
Moji parametri kot člana ocenjevalne žirije so, poleg tehnične pripravljenosti,
muzikalnosti, kultiviranosti tona, korektnosti notnega teksta, ustreznosti
programa (kar naj bi vse bili predpogoji za dobro izvedbo), osebnost, oziroma
kreativnost v glasbenih idejah, razumevanje stila in »vizija učenca v
prihodnosti«.
Kot organizator moram seveda najprej poskrbeti za finančno podporo s strani
samega mesta, nekaterih društev in sponzorjev, s katero lahko zagotovim
materialne pogoje komisijo, dvorano, denarne nagrade,... Za ugled in »težo«
vsakega tekmovanja pa je predvsem pomembna sestava strokovne žirije, v kateri
naj bi bili ugledni in priznani pianisti. V žiriji naj ne bi bilo manj kot pet
članov, ker s tem morebitno »izstopanje« v točkah posameznega člana ne vpliva
toliko na končni seštevek in objektivno oceno.
Glede na to, da ste v tem letu bil predsednik ocenjevalne komisije tako na
Primorskem kot tudi za ljubljansko regijo in ste sodelovali s svojimi učenci na
državnem tekmovanju, Vas prosim da daste svoje videnje in primerjavo omenjenih
tekmovanj.
Najprej nekaj besed glede primorskega regijskega tekmovanja. V primerjavi s
prejšnjimi tekmovanji je bilo to slabše, predvsem v smislu izrazitih talentov v
višjih kategorijah (2.a, 2.b), za razliko od prejšnjih let, ko jih je bilo
precej več (npr. Aleksandra Pavlovič, Ivan Skrt, Miha Štokelj, Mateja Gruntar,
Urška Babič, Rok Palčič...) Na letošnjem tekmovanju je najbolj izstopala Meta
Fajdiga v1.b kategoriji, poleg nje pa še Ingrid Mačus, Anže Vrabec in Armin
Čoralić v 1.c kategoriji.
Zaskrbljujoča se mi zdi smer razvoja klavirske igre. Vedno sem bil nasprotnik
nasilno-agresivnega igranja. Nekaterim manjka kultiviranost, rafiniranost tona.
Pomanjkanje osnovnih klavirskih prijemov, non legata, staccata,...pa je posebno
slišno pri najmlajših.
Kljub temu bi rad poudaril, da se
razumevanje klavirske igre in kvaliteta poučevanja na Primorskem vsekakor
dvigujeta, in da so vse moje kritične pripombe dobronamerne in usmerjene v
korist razvoja mladih glasbenikov.
Kar se tiče državnega tekmovanja pa je (ne samo) moje mnenje, da je bilo
letošnje v smislu dela in ocenjevanja strokovnih komisij, kljub odlični
organizaciji, slabo. Svet TEMSIG-a bi moral poskrbeti za ugled slovenskega
nacionalnega tekmovanja s tem, da se že pri razpisu tekmovanja v programski
knjižici objavijo imena članov ocenjevalne komisij. Ti bi morali biti dovolj
ugledni in priznani strokovnjaki z ustreznimi referencami, ne pa da se za to zve
dobesedno en dan pred tekmovanjem, večina teh imen pa je praktično neznanih. Že
prej sem omenil, da je tričlanska komisija za objektivnost ocene premalo
številčna. To lahko pripelje tudi do velikih napak, kar se je na žalost pokazalo
na tem tekmovanju. Obstaja veliko konkretnih primerov, ko so bili tekmovalci
ocenjeni tudi do13, 14 točk manj kakor na regijskem tekmovanju, kljub optimalno
dobrim izvedbam. Glede na kvaliteto izvajanja so bili absolutno prenizko
ocenjeni odlični tekmovalci kot so npr: Tanja Činč, Mia Guček, Veronika Brecelj,
Katja Sinkovič, Aleksandra Klimova. Zelo »zanimiv« podatek je, da je moja učenka
Urška Babič, ki je na državnem tekmovanju v Ljubljani bila ocenjena z 91-imi
točkami in prejela 2. nagrado, ob podobni izvedbi istega programa (kateremu sta
bili dodani še ena polifona in ena romantična skladba), čez en teden v Ravenni
(Italija) na evropskem tekmovanju bila ocenjena kot najboljša z 99-imi točkami.
Sam sem že med potekom tekmovanja naslovil Svetu TEMSIG-a svoj protest, v
katerem navajam nekompetentnost in nestrokovnost komisije, vendar je bil
zavrnjen kot neutemeljen.
(Opomba avtorja: Tudi skupina klavirskih pedagogov je po tekmovanju sestavila
Javni apel v katerem izraža svoje nezadovoljstvo nad ocenjevanjem komisije in
apelira na vodstvo Komisije za glasbena tekmovanja Republike Slovennije TEMSIG,
da v prihodnje dovolj zgodaj objavi imena članov žirije.)
Za konec mogoče še kakšna misel o smislu, potrebi po tekmovanjih; komu naj bi
bila namenjena, kaj bi lahko odpravilo nevšečnosti okrog njih?
Absolutno objektivnih tekmovanj ni. Vsako ocenjevanje je subjektivno in
kompetentnost člana žirije se vidi v tem, da zna ocenjevati objektivne kvalitete
tekmovalca, ne pa po principu »to mi je všeč, tisto pa ne...«. Včasih ima
tekmovalec koncept,stil izvajanja, ki meni osebno ni preveč blizu, enostavno »ni
po mojem okusu«, ampak je objektivno on najboljši tekmovalec, kar sem jaz kot
član žirije dolžan tudi ustrezno oceniti.
Tekmovanja so za mladega glasbenika sestavni del kariere in nekakšna »odskočna
deska« v svet. Preko uspehov na tekmovanjih, njegovo ime dobija pomen v širšem
pianističnem krogu, mu odpira možnosti za koncertiranje, morda za štipendiranje,
pogosto ustvarja njegovo nadaljnjo pot... V tem smislu so tekmovanja neke vrste
»selektorji«. Kar se pa najmlajših tiče, tekmovanja niso najbolj humana stvar.
Velika odgovornost leži na samem pedagogu, v kakšni funkciji v razvoju učenca
jih želi uporabiti in s tem v zvezi prevzeti vse »posledice«, te - včasih
pozitivne, včasih negativne - izkušnje za mladega umetnika.
Naj dodam še to. Samo eno pianistično tekmovanje pri takšnem razvoju in tolikšni
številčnosti pianistov v Sloveniji je premalo. Moralo bi obstajati še eno,
konkurenčno TEMSIG-u. Če se bodo na to temo pojavila resna razmišljanja, sem
pripravljen sodelovati in pomagati.
pogovor pripravil
Bojan Glavina