ŠTIRIDESET LET ZVEZE PRIMORSKIH GLASBENIH ŠOL (ZPGŠ)
ZPGŠ združuje glasbene šole
Idrija, V. Vodopivca Ajdovščina, Ilirska Bistrica, Koper, Nova Gorica, Postojna,
Sežana, Tolmin, Slovenski center za glasbeno vzgojo Emil Komel Gorica, Glasbeno
matico Marij Kogoj Trst ter pridruženi članici glasbeni šoli Vrhnika in F.
Gerbiča Cerknica. Zveza nadaljuje delo Društva glasbenih pedagogov Primorske
(DGPP).
DGPP je bilo ustanovljeno v maju leta 1964 na pobudo glasbenega pedagoga in
dolgoletnega ravnatelja g. Mirana Hasla. Hasl je odlično poznal težke razmere, v
katerih so delovale GŠ na Primorskem, predvsem je bil natančno seznanjen s
perečo kadrovsko problematiko in posledično izredno skromno zastopanostjo
glasbil ter nerazvitostjo komorne igre. Glasbeno šolstvo v tistih časih je bilo
pač odraz trenutka in materialnih možnosti, toda Hasl se je kljub skromnim
pogojem zavedal nujnosti nekakšne povezovalne organizacije, ki bi združila
pedagoge na strokovnem področju in jih spodbudila v želji po dvigu kvalitete
njihovega dela. Istočasno naj bi ta oblika sodelovanja nudila tudi
organizacijsko pomoč ravnateljem, saj je bil status šol, tako znotraj
izobraževalnega sistema kot na ravni posameznih občin, popolnoma nedorečen in v
celoti odvisen od naklonjenosti izobraževalnih skupnosti in občinskih struktur.
V društvo so bili v začetku vključeni tudi glasbeni pedagogi iz osnovnih in
srednjih šol, žal pa ta naveza ni nikoli resnično zaživela. Problemi glasbenega
šolstva so bili tako veliki, da se jim je društvo moralo posvetiti v celoti.
Miran Hasl je bil predsednik društva od ustanovitve leta 1964 do 1975. leta.
Skupaj z ravnatelji in učitelji je postavil osnovne strokovne in organizacijske
pogoje delovanja. V tem času so se učenci in učitelji vseh šol srečevali enkrat
letno, vsakokrat v drugem kraju. Leta 1966 so se pričele tudi revije
harmonikarskih orkestrov, ki so se odvijale v Idriji in Ilirski Bistrici vse do
šolskega leta 1981/82. Oblikovan je bil tudi prvi strokovni aktiv za klavir in
dosežen dogovor za redne oddaje o glasbenih šolah na Radiu Koper, za kar gre
iskrena zahvala g. Ivanu Siliču. Že takratnemu vodstvu je bilo jasno, kako
pomembna je medijska pozornost in širša odmevnost našega delovanja. Danes vemo,
da brez promocije in medijske pozornosti šola ostaja anonimna in slabo
prepoznavna kljub uspešnemu in kvalitetnemu delu.
Za Haslom je društvo vodil g. Mitja Žnidaršič, takrat ravnatelj v Novi Gorici,
ki ga žal ni več med nami. Nadaljeval je dobro zastavljeno delo s srečanji
solistov in harmonikarskimi orkestri. Leta 1981 je to zahtevno nalogo predal
sežanskemu ravnatelju g. Evgenu Prinčiču.
V prvi polovici 80. let opazimo v delovanju društva nekakšen opazen premik v
razvoju in več živahnosti: razmahnilo se je delo strokovnih aktivov, poleg tega
so bila vsako leto v različnih krajih organizirana štiri srečanja. Na vsakem od
teh srečanj, ki so bila tako strokovna kot tudi družabna oblika sodelovanja, sta
se predstavili po dve šoli, včasih tudi tri. Revije je spremljala posebna
komisija, ki je izbrala najboljše točke za zaključni koncert. Ob tem je treba
izrecno pohvaliti delo komisije, saj je bil ob iskanju najboljšega vedno
prisoten princip sodelovanja vseh šol.
V poročilu o delu društva je ob koncu svojega mandata leta 1985 Evgen Prinčič
med drugim zapisal, »da z nastopi spodbujamo zanimanje za deficitarne
instrumente, hkrati pa imamo celovit pregled najuspešnejših učencev in
dejavnosti šol«.
Posebej je poudaril sodelovanje z
GM Trst in Gorica, kar nas povezuje v enoten kulturni prostor. Glasbeniki v
matični domovini in zamejstvu smo bili združeni, vsaj v glasbenem smislu, že
veliko prej, kot se je to dogajalo na drugih ravneh življenja. Glasba pač, naj
zveni še tako klišejsko, resnično ne pozna meja in sodelovanje se je do danes
ohranilo na zgledni ravni.
Skozi številna srečanja v 80. letih smo se vsi vključeni v društvo dodobra
spoznali in tudi ugotovili, kje so najšibkejše točke našega delovanja. V letih
1985 1993 je delo v društvu koordinirala ga. Aleksandra Trebižan, ravnateljica v
Ajdovščini. V letu 1986 jo je zaradi porodniškega dopusta nadomeščala ga. Amina
Slapernik, ravnateljica v Novi Gorici. V tem času smo posebno pozornost
posvetili učiteljem harmonike in kitare, saj na tem področju nismo imeli
ustreznega kadra. Prav harmonika je takrat v t. i. resno glasbo vstopala skozi
glavna vrata; zanimanja zanjo je bilo vedno več, pojavljale so se sveže
partiture sodobnih skladateljev; prepričanje, da je harmonika le ljudsko
glasbilo za izvajanje narodnozabavne glasbe, je počasi izgubljajo veljavo. Prav
tako se je hitro uveljavljala kitara.
Na pogoste strokovne aktive smo vabili strokovnjake iz Trsta in Ljubljane. V
šol. letu 1990/91 so stvari toliko dozorele, da smo organizirali prvo regijsko
tekmovanje za harmoniko v Ajdovščini in prvo regijsko tekmovanje za kitaro v
Ilirski Bistrici. Pred tem je na Primorskem že potekalo regijsko tekmovanje
pianistov. V letih 1986 - 1990 ga je organizirala GŠ Nova Gorica, z letom 1992
pa se je tudi to tekmovanje začelo odvijalo pod okriljem DGPP.
Društvu je bila vedno v ospredju skrb za dvig kvalitete dela na glasbenih šolah,
zato se je leta 1990 spremenil koncept naših revij. Na koncertih se ne srečujeta
več dve šoli, temveč smo revije oblikovali po posameznih skupinah instrumentov.
Tako so učitelji dobili temeljit vpogled v delo drugih kolegov. Strokovna
komisija je iz teh revij izbrala točke za dva zaključna koncerta, ki smo ju po
letu 1992 imenovali Mladi talenti (do 15 let) in Mladi koncertanti (nad 15 let).
Učitelji so nam večkrat očitali, da so vse naše aktivnosti eno samo tekmovanje,
saj so ob revijah potekala tudi regijska tekmovanja. In vendar se je
obrestovalo! Kvaliteta dela se je vztrajno vzpenjala na vseh šolah, brez izjeme!
Glasbeniki so se med sabo vedno primerjali in tekmovali. Navsezadnje je le na
tak način mogoče oblikovati vrednostni sistem, lestvico kakovosti, ki je resda
relativna, je pa učiteljem v veliko pomoč pri postavljanju kriterijev za svoje
učence.
V letu 1988 so se našemu društvu priključili tudi učitelji SCGV E. Komel iz
Gorice. Kljub precejšnjim organizacijskim razlikam, pa tudi načinu dela, se je
ta osrednja goriška glasbena šola kmalu uspešno vključila v vse naše aktivnosti.
Ob zaključku mandata l. 1993 je predsednica Aleksandra Trebižan v letnem
poročilu zapisala: »Naše društvo s svojo dejavnostjo zapolnjuje vrzeli, ki jih
čutimo posamezni pedagogi in glasbene šole kot ustanove, da delujemo zagnano in
samoiniciativno in da pri tem izhajamo iz resničnih potreb po povezovanju našega
skupnega dela.«
S to mislijo se je strinjal tudi njen naslednik g. Borut Logar, ki je društvo
vodil od 1993 do 2000. K temu je v svojem poročilu za leto 1994 dodal, da »imamo
pri načrtovanju naših aktivnosti vselej in najprej v mislih naše učence, ki jim
želimo pomagati tako, da najuspešnejšim čimprej omogočimo pogosto in odgovorno
nastopanje pred zahtevnejšim občinstvom in da vzpodbujamo komorno in orkestralno
igro.«
Če smo doslej posvečali pozornost predvsem šibkejšim predmetnim področjem, so se
v tem obdobju naše aktivnosti razbohotile na vsa predmetna področja: tekmovati
so začeli tudi godalci (1995), pihalci, trobilci (1997) in pevci. Tako so
učitelji lahko primerjali rezultate in povečali kritičnost do lastnega dela ter
odkrivali posebno nadarjene učence. Posebno skrb smo posvečali komorni igri in
uvedli revijo orkestrov glasbenih šol. Ob vsem tem smo še vedno ohranjali obliko
srečanj po predmetnih področjih z zaključnima koncertoma.
V najbolj delovnih letih 1995/96, 1996/97 smo imeli po 11 skupnih prireditev,
kar je tudi v organizacijskem smislu velik zalogaj.
V letu 1994 sta se nam pridružili GŠ Vrhnika in GŠ Cerknica. Istega leta smo se
v skladu z novo zakonodajo in po vzoru Zveze Slovenskih glasbenih šol
preimenovali v Zvezo Primorskih glasbenih šol ter sprejeli nova pravila.
Ob uvedbi Kataloga stalnega strokovnega izobraževanja za učitelje leta 1995, smo
se delno razbremenili pri načrtovanju seminarjev; odslej skrbimo le za tista
področja, ki niso zajeta v Katalogu v posameznih šolskih letih. Zelo koristna je
bila dvoletna klavirska šola za pedagoge, ki jo je v letih 1995 - 1997 vodil
Sijavuš Gadžijev na SCGV E. Komel v Gorici.
V šolskem letu 1996/97 sta ZPGŠ in GŠ Koper razpisali natečaj za otroške in
mladinske skladbe za klavir. Rezultat natečaja je bil izbor 19 skladb za natis
zbirke Klavirske pisanice, iz katere so izbrali tudi obvezne skladbe za 5.
regijsko tekmovanje pianistov Primorske za 1A, 1B in 1C kategorijo. Skladbe so
posnete tudi na zgoščenki.
V šolskem letu 1997/98 je prišlo do spremenjenega sistema tekmovanja na državni
ravni: TEMSIG in IO ZSGŠ sta se odločila, da se državnega tekmovanja lahko
udeleži le tisti tekmovalec, ki na regijskem dobi zlato priznanje; gre za
predtekmovanja v regijah kot pogoj za uvrstitev na državno.
Za nas to ni bilo nič novega, saj smo do tega šolskega leta organizirali že 16
regijskih tekmovanj.
V zadnjem letu predsedovanja Boruta Logarja v šolskem letu 1999/2000 sta se
zgodili še dve novosti: prvo regijsko tekmovanje učencev nauka o glasbi in prva
številka revije Primorska sozvočja, ki je nastala na pobudo Bojana Glavine in
Nadje Žerjal.
Revija ima vsaj dvojno vlogo. Na eni strani vzajemno informira šole o življenju
in delu vseh enot Zveze (v ta namen se je oblikovala široka mreža dopisnikov, ki
redno poročajo iz svojega okolja), po drugi strani pa skrbi tudi za notno
gradivo in objavo avtorskih skladb.
Navedena dejstva zgovorno kažejo na našo izredno bogato in razvejano dejavnost.
Borut Logar je delo zastavil zelo široko in vsebinsko polno, zato po tako
odličnem predsedniku, mojem predhodniku, ni bilo lahko prevzeti vodenja. Bil pa
je izziv in velika želja, da se zastavljene smernice še naprej uresničujejo in
bogatijo naše poslanstvo.
Z izdajanjem Primorskih sozvočij seveda nadaljujemo, poleg tega je v načrtu tudi
izid zbirke skladb za trobila in trobilne sestave dvanajstih slovenskih
skladateljev, ki so se odzvali našemu vabilu.
Vse aktivnosti v Zvezi so pripomogle k visokemu nivoju znanja učencev in odprle
so se možnosti za nove oblike sodelovanja. Na pobudo vodje aktiva godal g.
Jurija Križniča je nastal simfonični orkester ZPGŠ, ki ga predano vodi ga.
Marinka Kukec-Jurič. Simfonični orkester je seveda, to mi glasbeniki prav dobro
vemo, orkester nad orkestri in neke vrste poosebljenje glasbene muze Evterpe. V
sebi združuje veliko izrazno moč, neskončno bogastvo zvočnih barv, vse dinamične
nianse in neskončne razsežnosti glasbenih vsebin. Je tudi najpopolnejša oblika
in najvišja oblika sodelovanja vseh instrumentalnih skupin.
Vse pohvale in priznanja gredo tudi harmonikarskemu orkestru ZPGŠ in njegovemu
dirigentu Claudiu Furlanu, saj smo prav učiteljem harmonike posvečali v Zvezi
posebno pozornost. Danes smo priče uspešnemu delovanju njihovega orkestra.
Z radostjo se oziram na prehojeno pot in na vztrajanje na tej poti. Bila je
pravilna in uspešna. Pri tem gre zahvala vsem učiteljem in ravnateljem, ki so
soustvarjali podobo naše zveze, in seveda tudi učencem, ki so naše želje in
hotenja udejanjili. Iskrena hvala!
Predsednica ZPGŠ
Slavica Mlakar, prof.
(Govor na slavnostnem koncertu ob 40-letnici ZPGŠ
2. 4. 2004 v Avditoriju v Portorožu)
40 let / anni
ZVEZE PRIMORSKIH GLASBENIH
ŠOL /
DELL'UNIONE DELLE SCUOLE DI MUSICA DEL LITORALE
SIMFONIČNI IN
HARMONIKARSKI ORKESTER
Zveze primorskih glasbenih šol
ORCHESTRA SINFONICA E ORCHESTRA DI FISARMONICHE
dell'Unione delle scuole di musica del Litorale
Koncert je
posvečen tudi praznovanju obletnice violinista in skladatelja Giuseppeja
Tartinija.
Il concerto si terrá anche in occasione
dell' anniversario del celebre violinista e compositore Giuseppe Tartini.
Petek, 2. aprila
2004, ob 19. uri
Avditorij Portorož
Venerdí, 2 aprile
2004 alle ore 19
Avditorio Portorose
___________________________
Spored /
Programma:
HARMONIKARSKI ORKESTER
ORCHESTRA DI FISARMONICHE
dirigent / direttore: Claudio Furlan
G. Černov: Fughetta iz Polifonske sinfoniette
R. Wurthner: La Capriceuse
V. Bibergan: Aria
E. Derbenko: Ragtime
H. Ehme: Black Bolero
J. Šišakov: Skice
E. Derbenko: Karneval
SIMFONIČNI ORKESTER
ORCHESTRA SINFONICA
dirigentka / direttrice: : Marinka Kukec Jurič
G. Tartini: Adagio
G. Donizetti: Uvertura k operi L'elisir d'amore
P. Mascagni: Intermezzo sinfonico
G. Bizet: Prva orkestrska suita
iz opere Carmen
Prelude,
Argonaise,
Intermezzo,
Les Toreadors
J. Brahms: Madžarski ples št.1
Allegro molto
___________________________
Simfonični
orkester Zveze primorskih glasbenih šol
L'Orchestra sinfonica dell'Unione delle scuole di musica del Litorale
dirigentka / direttrice: Marinka Kukec Jurič
1. violina / 1° violino
Beti Bratina, Mateja Kaluža, Kristjan Ilič, Linda Vidic, Maruša Babič, Mihela
Brecelj, Mojca Batič, Mojca Gal, Petra Kovačič, Tina Knafeljc, Tomaž Černe, Uroš
Bubnič
2. violina / 2° violino
Aleksander Andjelič, Ajda Miška, Aleksander Jovetič, Aleksandra Širec, Jasmina
Grlica, Joachim Nanut,
Katja Morel, Katja Pahor, Katja Peric, Laura Venier, Martina Ferro C., Martina
Petrač, Petra Jurič,
Polona Praček, Rebeka Kralj, Sandra Manojlovič,
Špela Lavrenčič, Tina Grego, Vika Kravanja
Viola
Antonio Mitkovski, Gorazd Božič, Kristina Markovič, Mariša Semič, Matjaž
Cvetrežnik, Mojca Luin,
Peter Klemenc, Polona Novak
Violončelo / Violoncello
Emanuele Panizon, Irene Ferro C., Katja Panger,
Marinka Trebec, Monika Furlan, Nika Švarc,
Petra Miklavec, Rebeka Vidic, Urška Nabergoj,
Veronika Klanjšček
Kontrabas / Contrabbasso
Andrej Božič, Iztok Vovk, Luka Stanič, Štefan Švagelj,
Tomaž Semenič
Flavta / Flauto
Irena Kavčič, Jelena Pešič, Nika Hribar
Oboa / Oboe
Ana Lazovski, Matija Faganel
Klarinet / Clarinetto
Aleksander Miklavec, Katerina Kljun
Fagot / Fagotto
Danaja Kek
Rog / Corno
Andreja Lah, Sabina Magajne, Sara Rutar,
Tina Gojkovič
Trobenta / Tromba
Dejan Markovič, Luka Ipavec
Pozavna / Trombone
Matija Mlakar, Simon Tomažič, Teo Kovačevič
Harfa / Arpa
Darja Luin
Tolkala / Percussioni
Cene Menart, Goran Moskovski, Jan Magdič,
Pegam Podobnik
___________________________
Harmonikarski
orkester Zveze primorskih glasbenih šol
L'Orchestra di fisarmoniche dell'Unione delle scuole di musica del Litorale
dirigent / direttore: Claudio Furlan
Aljoša Žabkar, Andraž Hribovšek, Axel Furlan,
Claudio Furlan, Cristian Visintin, Dean Delgiusto,
Dejan Mesec, Erik Kurent, Erika Udovič Kovačič,
Fulvio Jurinčič, Giulia Valassi, Goran Ruzzier,
Igor Zobin, Jernej Gregorič, Katja Tominec,
Mira Fabjan, Paolo Marchesich, Petra Šegina,
Polona Tominec, Špela Spetič, Tom Hmeljak,
Uroš Kostič, Valentina Vočanec