PETDESET LET SCGV E. KOMEL GORICA
Zaplula je barčica
Komur rojenice ob zibelki zapojejo, je zaznamovan. Glasbena muza mu prepoji
žile, mora ji prisluhniti.
Že od malega sem rad pel. Doma smo včasih ob nedeljskih popoldnevih prepeli
skoraj vse narodne pesmi iz "Barčice". In potem tiste čudovite latinske pete
maše ob praznikih v domači cerkvi: mogočno doneče orgle in vrtoglavo prepletanje
glasov. Vse mi je dolgo in brez prestanka brnelo v ušesih.
Prva mi je postavila roko na tipke prof. Lojzka Peršič pri učni uri v gosposki
stavbi ob cerkvi sv. Ivana. Kako leto, potem pa šole kar čez noč ni bilo več in
že sem se znašel v drugi učilnici, nad tiskarno na Placuti: pri tabli je pisal
intervale in taktiral prof. Filej, ob klavirju je obračal akorde prof. Komel.
Tedenska klavirska lekcija pa je bila kar na domu pri prof. Ivi Hrovatin, kjer
je v elegantni dnevni sobi kraljeval sam gospod Bösendorfer. Odločilen za mojo
"glasbeno kariero" pa je bil koncert v nabito polnem "Zlatem pajku", kjer je
mlada Damijana Bratuž kot čarodej izvabljala iz črnobelih tipk strastno
vznemirjajočega Chopina.
Atmosfera prvih povojnih let v Gorici je bila v znamenju nelagodja. Mesto je
bilo ujeto v svoje narodnostne in ideološke čeri. Ljudje in dogodki so se
obravnavali v črnobeli tehniki: dobri in slabi, zmagovalci in premaganci,
Slovenci in Italijani, vzhod in zahod.
Prostori na Placuti so bili oaza sredi mesta, zbirališče enako mislečih in
čutečih: Bog in narod - kažipot za življenje in tudi vodilo vseh kulturnih
stremljenj. Glasba in petje sta prepojila ta kulturni hram, na nekaj kvadratnih
metrov velikem odru so se vrstile dramske, pevske in glasbene prireditve; v
tesni, podolgovati, vedno nabito polni dvoranici pa navdušeni poslušalci.
Izvajalci in poslušalci, ena sama velika družina, ki je dihala z istimi pljuči
in z optimizmom gledala v bodočnost. Tu sem rastel, sprejemal nauke in črpal
energije, sanjal in tudi dvomil.
Ko otroci zrastejo, si zvedavo želijo pogledati čez plot svojega varnega doma.
Konfrontacija s svetom odpre nov pogled na realnost, svojo in sosedovo. Potreba
po večji strokovnosti in novem pristopu je bila na dlani. V sedemdesetih letih
je dozorela ideja o reorganizaciji glasbenega pouka. Začelo se je pionirsko
delo, trdo in vztrajno. Izoblikovale so se pedagoške in didaktične izbire,
profilirale programske usmeritve, vse bolj otipljiva je postajala vloga šole in
njena kulturna predloga. Amaterizem je lahko dober ali slab. Dober amaterizem
zahteva poleg predanosti tudi znanje.
Najtežje je bilo poseči v ustaljeno mentaliteto in graditi na drugačnih
principih: najprej človek in šele potem kategorije, ki ga označujejo. Pa še
tista stalna, iz zakulisja grozeča zamejska logika, po kateri je važno, da vsi
trobimo v isti rog, ni pomembno pa kakšno muziko produciramo in če smo pri tem
ustvarjalni. Čeri ni manjkalo.
Barčica pa je le zaplula, kljub razgibanemu in včasih viharnemu morju. Iz
barčice se je razvilo ugledno plovilo: na njem mrgoli mladina pisanih barv,
glasno odmevata petje in glasba, preteklost se izliva v bodočnost. Na partiturah
v različnih tonalitetah in načinih si sledijo skoraj vsi poznani dinamični
znaki. Standardno se oglaša "allegro vivace", včasih moramo zapeti tudi kak
"lamentoso mesto", ki pa se pogosto uravnovesi z vedno prisotnim "scherzoso con
brio".
V trenutku, ko obhajamo petdesetletnico se goriški prostor širi in druži v svojo
naravno zemljepisno in zgodovinsko enoto. Naravno je, da razmišljamo tudi o
povezovanju tega prostora v novih vzgojno - izobraževalnih in kulturnih
strukturah. Nov in mikaven izziv za bodoče generacije. Upam, da je na poti že
marsikdo, ki so mu rojenice ob zibelki zapele...
Silvan Kerševan, ravnatelj